忘是 MOXE

Stillness

2020
Tokyo International Airport TIAT SKY HALL

Abstract
禅をテーマにした本作品は、 京都 建仁寺塔頭 両足院 副住職伊藤東凌氏の協力の元、フォトグラメトリー技術により三次元化したデータを、最もミニマルな「点」のランドスケープと「うねり」のサウンドスケープにより禅の世界観の一端を表現します。
 生成される映像は、展示空間の環境情報をリアルタイムに反映する、「環境と映像のインタラクション」により、風に揺れる庭園の葉のように、バーチャルなランドスケープと鑑賞環境との相互の関係性を体現させます。
 また、空間を構成するサウンドスケープは、周波数の異なる波形を左右に配置し、その高低差から生まれる「うねり」や、倍音成分に着目する事によって、音の隙間やそれぞれの重なりから聴こえてくる「新たな音・微細な音」の存在に気付きを持たせる状況を構築します。
 静寂のなかでしか見つけることができないもの、聞くことができないもの、禅の思想を通して、自己に没入するイマーシブな体験の一端をデジタルで表現します。

Abstract
Under the theme of Zen, this artwork represents a part of the philosophy of Zen with three-dimensional data created with photogrammetry technology composed of the most minimalistic landscape of “dots” and the soundscape of “undulations,” with the cooperation of Toryo Ito, vice priest of Ryosokuin, Kennin-ji Tacchu temple, Kyoto.
The generated image reflecting the environmental information of the exhibition space creates “interaction between the environment and the image,” just like the trees and leaves swinging in the silence in the garden of a Zen temple.
Also, the soundscape that composes the space constructs a situation which makes the audience realize the presence of “a new sound and a subtle sound” heard from gaps and layers of each sound, by positioning waves in different frequency on each side and focusing on undulations generated from the difference in pitch and the elements ofharmonics.
Through the philosophy of Zen and something visible and audible only in silence, it digitally expresses a part of immersive experience of one’s inner world.

HP: https://jmadm.jp/en/airport/haneda2.html

映像 MOVIE